Kleuren en merken

De psychologie van kleuren

Kleuren verbinden en hebben diepe psychologische resonanties. Er is de laatste tijd een groeiende industrie achter de psychologie van kleuren ontstaan die zich uitstrekt over vele aspecten van ons leven. Een snelle zoektocht op het internet brengt honderden links naar artikelen en opiniestukken over het onderwerp aan het licht. Als u uw zoekopdracht verder verfijnt tot kleuren bij evenementen, dan ziet u dat ook dit onderwerp goed vertegenwoordigd is en er een overvloed aan deskundigen te vinden zijn.

We hebben allemaal een favoriete kleur en een favoriet palet. De industrie die rond de kleuren van huisstijlen is gegroeid - van kleding tot make-up en van decoratie tot meubels - is er om een zeer goede reden! Kleuren hebben namelijk in velerlei opzicht invloed op mensen; het beïnvloedt stemmingen, het heeft invloed op het koopgedrag, en het kan de manier waarop mensen zich gedragen veranderen. Het is in feite een krachtig instrument voor subtiele en effectieve communicatie.

Kleuren in de marketing van uw evenement

Alle marketeers moeten rekening houden met kleuren in huisstijlen wanneer de kleuren van het bedrijf, het logo, de beursstand, en de bijbehorende uniformen worden bepaald. Ze communiceren allemaal met de bezoekers, of u dat wilt of niet. Dus waarom zou u de mogelijkheden van kleuren in de marketing van uw evenement en het ontwerp van uw stand niet benutten? Door de manier waarop kleuren communiceren met bezoekers op een beurs te gebruiken kunt u op subtiele wijze veranderingen in hun gedrag bewerkstelligen. Op een drukke beurs met heel veel afleiding kan een kleine voorsprong op de concurrentie het verschil maken tussen een goede en een geweldige beurs.

Het bepalen van wat u wilt dat bezoekers doen als zij zich bij uw stand bevinden zal u helpen bij het nemen van beslissingen omtrent het kleurenschema dat u het beste kunt gebruiken, ongeacht of de bezoekers blijven en zich ontspannen of na een snelle interactie verder gaan. In de detailhandel worden grote voordelen behaald met kleuren, omdat men het onderwerp grondig heeft onderzocht en begrepen heeft hoe kleur tot koopacties aan kan zetten.

Onderzoek naar kleuren in huisstijlen

Onderzoek heeft aangetoond dat de kleur een beslissende factor is bij 85% van de aankoopbeslissingen, wat betekent dat kleur is een zeer krachtig wapen is in het marketingarsenaal. Interieurontwerpers hebben kleur gebruikt om de sfeer van cool en ontspannen te definiëren; met behulp van vale tinten en zachte verlichting creëren ze een oase van rust, en door middel van heldere en levendige kleuren zorgen ze voor een dynamische en actieve omgeving.

De sfeer op de stand moet in overeenstemming zijn met de waarden van het merk, en kleur is de sleutel hiertoe. Met in gedachten het feit dat uit onderzoek is gebleken dat kleur van invloed is op 80% van elke onbewuste beslissing, en dat die beslissing binnen slechts 90 seconden gemaakt wordt, zal er voor zorgen dat incongruentie een negatief effect heeft.

Omdat ons onderbewustzijn zo'n krachtig onderdeel van ons besluitvormingsproces is, betekent dit dat het een van de belangrijkste elementen is om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een stand, wat inhoudt dat de bedrijfs- of merkidentiteit consequent moet zijn. Verschillen in bedrijfskleuren en mismatches zullen het onderbewustzijn van de bezoekers verwarren en maken dat ze zich ongemakkelijk voelen om redenen die zij niet kunnen verwoorden. In de hectische wereld van drukke beurzen geldt; hoe minder hindernissen de bezoeker hoeft te nemen als de standmedewerkers een gesprek met hem aanknopen, hoe beter.

Er zit een hele wetenschap achter het gebruik van kleuren bij evenementen die al lang is overgenomen in de huisstijlen van de detailhandel, misschien zozeer zelfs dat het intuïtief is geworden. Door het kleurgebruik gelijk aan het begin van het beursproces te integreren kunt u ervoor zorgen dat het consequent wordt toegepast en samenwerkt met het bedrijfs- of productmerk zodat het u voorziet van de competitieve voorsprong op de beurs.
Op de website van JMT kunt u op kleur naar de producten zoeken. Zoek hier op kleur naar uw meubilair en vloerbedekking.